רכבת ישראל, מפעילת מערך הרכבות הכבדות הלאומי, היא חברה ממשלתית, המשמשת זרוע ביצוע ותפעול של משרד התחבורה.
הרכבת בישראל החלה את פעילותה בסוף המאה ה-19, עם הנחת המסילה הראשונה (מסילת יפו - ירושלים) בתקופת השלטון העות'מני. בהמשך פעלה תחת שלטון המנדט הבריטי ועם הקמת מדינת ישראל הועברו מתקניה ונכסיה לשליטת מדינה ישראל, עת הוכרזה החברה כ: "רכבת ישראל".
לרכבת ישראל
69 תחנות ברחבי הארץ והיא מפעילה כ-
700 רכבות מידי יום, תוך חיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל וכן ערים, עיירות ויישובים כפריים, לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל.
כחלק מחזון הרכבת לספק שירות ברמה גבוהה, בטוחה וירוקה, מקודמים פרויקטי תשתית רחבי היקף, כאשר המרכזי שבהם הינו פרויקט המעבר מהנעה לדיזל, להנעה באמצעות חשמל. במסגרת הפרויקט מחושמלים כ-450 ק"מ של מסילה ונרכשו קרונות וקטרים חשמליים, מהירים, ירוקים לסביבה וחדישים.
כחלק מהתוכנית האסטרטגית לשנת 2040, צפויה הרכבת לבצע כ-300 מיליון נסיעות בשנה. בימים אלה מקודמים פרויקטים רבים להרחבת רשת המסילות והוספת תחנות נוסעים חדשות.
בין הפרויקטים הלאומיים של הרכבת:
- פיתוח קווים חדשים ובניית תחנות: פרויקט המסילה המזרחית, פרויקט מסילות 431, קשת מודיעין, טבעת השרון, הרכבת לקריית שמונה ועוד.
- הכפלה ושדרוג מסילות קיימות לצורך הסעת קיבולת גדולה יותר של נוסעים ומטענים ולהרחבת פעילות המטענים והנוסעים: הכפלת מסילות החוף, הנחת מסילה חמישית בבאר שבע, מסילה רביעית בציר איילון ועוד.
- מעבר למערכת איתות מתקדמת, המבוססת סלולאר ETCS LEVEL 2, שתשפר את בטיחות הנסיעה והשירות לנוסע.
- הקמת הפרדות מפלסיות לטובת ביטול מפגשי כביש מסילה.
חברות הבת של רכבת ישראל
חברות הבת של רכבת ישראל משמשות כמנוע צמיחה כלכלי עבור הרכבת ומפתחות את תחומי הנדל"ן והמטענים.
- חברת הבת לפיתוח מתחמי נדל"ן - עוסקת בפיתוח ובנייה של תחנות חדשות, בשילוב מרכזי מסחר ותעסוקה. מרכזים רב תכליתיים אלו מאפשרים שימוש יעיל במתחם התחנה עצמו ופיתוחה לידי קניון, מבני משרדים ופנאי. כך מתאפשרת חוויה כוללת לנוסע.
- חברת הבת למטענים - עוסקת בפיתוח תשתיות ושיפור הובלת מטענים על מסילות הרכבת, מתוך חשיבה על שמירת הסביבה והורדת הסיכונים הכרוכים בנסיעת משאיות הובלה בכבישי הארץ. רכבות המשא של רכבת ישראל מניידות מטענים מסוגים שונים ביניהם: חומרים מסוכנים, תבואות ופרטי יבוא ויצוא.