קטרי דיזל הם קטרים שמקור הכח להנעתם הוא מנוע דיזל. כל קטרי הדיזל בשירות קו ראשי ברכבת ישראל כיום הם קטרים בעלי תמסורת חשמלית, כלומר קטרים בעלי מנועי הסעה חשמליים המחוברים לסרני הגלגלים. מנועי ההסעה מקבלים את הזנת החשמל שלהם מגנרטור או אלטרנטור, המופעל באמצעות מנוע הדיזל. בעבר היו גם קטרי דיזל בעלי תמסורת הידראולית.

 

G12

קטרי G12 היו במשך עשרות שנים עמוד השדרה של הציוד המניע של רכבת ישראל והופעלו בכל סוגי השירות, כולל משיכת מרבית רכבות הנוסעים. רובם נרכשו חדשים מהיצרן אך ארבעה מתוכם נתפסו שלל מהרכבת של מצרים בסיני, במהלך מלחמת ששת הימים. כיום משרתים הקטרים הבודדים שנותרו את חטיבת המטענים של רכבת ישראל, בעיקר בתפקידי עיתוק, שליחויות ורכבות עבודה. 

מספרי זיהוי: 104 - 130 (רובם הוצאו מהשירות או נמכרו)
כניסה לשירות: 1955 - 1967
יצרן: GM-EMD
סימול דגם מקורי: G12
סידור גלגלים: 'Bo' Bo
מהירות מרבית: 105 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 12-645E (במקור 12-567)  
הספק נומינלי: 1,500 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל:  14.40 מ'
משקל מרבי: 76.5 טון

 

G26

קטרי G26 היו הקטרים הגדולים החדשים והראשונים שרכשה רכבת ישראל, בעקבות ניסיון חיובי עם קטרים דומים מדגם ישן יותר (G16) שנתפסו שלל ממצרים במלחמת ששת הימים. השימוש העיקרי לקטרים והמטרה שלשמה נרכשו היו הובלת רכבות משא כבדות בקווי הנגב, אבל בעבר שימשו גם להובלת רכבות נוסעים. כיום משרתים בחטיבת המטענים של רכבת ישראל להובלת רכבות משא ועבודה ולביצוע עיתוקים ושליחויות.

מספרי זיהוי: 601 - 609 (G26CW, חלקם נמכרו) / 610 - 615 (G26CW-2)
כניסה לשירות: 1971 - 1986
יצרן: GM-EMD
סימול דגם מקורי: G26CW / G26CW-2
סידור גלגלים: 'Co'Co
מהירות מרבית: 124 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 16-645E
הספק נומינלי: 2,200 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 

  • 17.06 מ' - G26CW
  • 18.940 מ' - G26CW-2

משקל מרבי: 

  • 98.8 טון - G26CW 
  • 116 טון - G26CW-2

​GT26 / NGT26

קטר 701 נרכש במסגרת היערכות רכבת ישראל להובלת הפחם לתחנת הכח רוטנברג באשקלון והיה במשך שנים רבות הקטר החזק ביותר בארץ. כיום משרת ביחד עם קטרי NGT26 בהובלת רכבת משא, בעיקר בקווי הנגב. קטרי NGT26 יוצרו בקרואטיה, חלקם הוסבו מקטרי GT26 קרואטים לשעבר ואחרים יוצרו חדשים, אך בכולם נעשה שימוש במנועים ובחוגונים מחודשים.

מספרי זיהוי: 701 (NGT26) 710 - 722 / (GT26)
כניסה לשירות: 
  • GT26 – 1989
  • NGT26 – 2015 ,2017
יצרן:
GT26 - GM-EMD
NGT26 – NRE + TŽV Gredelj
סימול דגם מקורי: GT26CW-2 / NGT26CW-3
סידור גלגלים: 'Co'Co
מהירות מרבית: 105 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 16-645E3B
הספק נומינלי: 3,300 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 19.51 מ'
משקל מרבי: כ-120 טון

 

JT42BW ("בּוֺבּוֺ")

קטרי ה-"בובו" הם הסוג הנפוץ ביותר של קטרי דיזל בארץ מאז קום המדינה. הם נרכשו לטובת הפעלת רכבות נוסעים והיו קטרי הנוסעים הייעודיים הראשונים שנרכשו על-ידי רכבת ישראל. כמו כן היו הקטרים הראשונים שנרכשו בכלל, לאחר הפסקה של כמעט עשור וכן הראשונים המצויידים בתאי נהג 'פנורמיים', אחד בכל קצה של הקטר. כינויים הישראלי ניתן להם בגלל הדמיון שלהם לקטרי המטענים שנרכשו מאותו ספק במקביל. ההבדל הבולט ביותר בין שני הסוגים הוא סידור הגלגלים: 'Bo' Bo לקטרי הנוסעים ו- 'Co' Co לקטרי המטענים. קטרי הנוסעים מופעלים לעיתים מזדמנות בשירות חטיבת המטענים בגרירת רכבות משא.

מספרי זיהוי: 731 - 778
כניסה לשירות: 1998 - 2008
יצרן: GEC-Alsthom / Alstom / Vossloh
סימול דגם מקורי: JT42BW
סידור גלגלים: 'Bo' Bo
מהירות מרבית: 140 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 12N-710G3B
הספק נומינלי: 3,200 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 20.46 מ'
משקל מרבי: 90 טון

JT42CW ("קוֺקוֺ")

קטרי ה-"קוקו" נרכשו במקביל לסדרה הראשונה של קטרי "בובו" והיו דומים להם מאוד, עם התאמות הנדרשות לשירות רכבות משא בחטיבת המטענים של רכבת ישראל. כינויים הישראלי ניתן להם בגלל הדמיון שלהם לקטרי הנוסעים שנרכשו במקביל – ההבדל הבולט ביותר בין שני הסוגים הוא סידור הגלגלים: 'Bo' Bo לקטרי הנוסעים ו- 'Co' Co לקטרי המטענים. בשנותיהם הראשונות שימשו קטרי ה-"קוקו" גם למשיכת רכבות נוסעים עבור חטיבת הנוסעים ברכבת ישראל.

מספרי זיהוי: 702 - 709 (חלקם כבר הוצאו מהשירות)
כניסה לשירות: 1998
יצרן: GEC- Alsthom
סימול דגם מקורי: JT42CW
סידור גלגלים: 'Co'Co
מהירות מרבית: 110 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 12N-710G3B
הספק נומינלי: 3,200 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 21.10 מ'
משקל מרבי: 112 טון

Euro 3200

קטרי ה-Euro 3200 הם קטרי הדיזל המהירים ביותר של רכבת ישראל וכן קטרי הדיזל היחידים עד כה שמאושרים לשימוש במנהרות הארוכות בקו לכרמיאל. רכבת ישראל תכננה לרכוש כמות גדולה יותר של קטרים מדגם זה, שפותח עבורה, אך מכיוון שהרכש היה דחוף ביותר שונתה חלק מההזמנה לדגם קיים של אותו יצרן, Euro 4000. לאחר שהתגלעו בעיות טכניות בקליטת הקטרים מדגם Euro 3200, סוכם עם היצרן שהפיצוי יינתן בדמות אספקת קטר נוסף, אך לבקשת רכבת ישראל נבנה הקטר הנוסף דווקא מדגם Euro 4000.

מספרי זיהוי: 1301 - 1324
כניסה לשירות: 2013-2014
יצרן: Vossloh
סימול דגם מקורי: Euro 3200 AC
סידור גלגלים: 'Bo' Bo
מהירות מרבית: 160 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 12N-710G3B-T2
הספק נומינלי: 3,200 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 21 מ'
משקל מרבי: 88 טון


Euro 4000

קטרים אלו הם קטרי הדיזל הגדולים והחזקים ביותר שהופעלו בארץ אי פעם. רובם מופעלים בשירות הנוסעים, אך חלקם מושאל דרך קבע לשירות המטענים. רובם של קטרים אלו נרכשו במקום חלק מההזמנה של רכבת ישראל לקטרים מדגם Euro 3200, עקב דחיפות הרכש. הקטר האחרון מדגם זה סופק על ידי היצרן כפיצוי על בעיות טכניות שהתגלעו בעת קליטת הקטרים מדגם Euro 3200.

מספרי זיהוי: 1401 - 1415
כניסה לשירות: 2011 - 2012, 2016
יצרן: Vossloh / Stadler
סימול דגם מקורי: Euro4000 / JT42CWR
סידור גלגלים: 'Co'Co
מהירות מרבית: 130 קמ"ש
מנוע דיזל: GM-EMD 16-710G3C-U2
הספק נומינלי: 4,300 כ"ס
תמסורת: חשמלית
אורך כולל: 23.02 מ'
משקל מרבי: 122 טון


למידע על קטרים חשמליים
למידע על קרונות נוסעים
למידע על קרונועים
למידע על קרונות משא