​​​​​​​​​רכבת ישראל מזמינה אתכם להכיר את ההיסטוריה של הרכבת, מהתקופה העותומנית, הרכבת המנדטורית, דרך קום המדינה וההשקעה בפיתוח המסילות והרכבות במהלך שנותיה של מדינת ישראל ועד היום.

התפתחותה של רכבת ישראל, שזורה בסיפורה של מדינת ישראל, ואנו גאים לקחת חלק בהתפתחות המדינה, בחיבור בין ערים ויישובים ברחבי הארץ, בחיבור בין אנשים ובפתיחת הזדמנויות חברתיות וכלכליות​.

​שורשיה של הרכבת בארץ-ישראל, נטועים בחזונו של משה מונטיפיורי לעידוד ההתיישבות היהודית באמצע המאה ה-19. אך למעשה, המסילה הראשונה בין יפו לירושלים, נחנכה רק בסוף המאה.

בתקופת השלטון העות'מני והמנדט הבריטי, נבנו קווים רבים, כולל הקו בין סוריה לחיפה דרך עמק יזרעאל. בתקופה זו, שימשה הרכבת עורק תחבורה עיקרי, שעודד את ההתיישבות הציונית והתפתחות התעשייה בארץ. אך במקביל, סבלה הרכבת מהתקפות רבות והתמודדה עם שינויים תכופים וחדים בהיקפי ההובלה, בעיקר בשל נסיבות שלא היו בשליטתה.

עם קום המדינה הוקמה רכבת ישראל, שהחלה בשיקום המערכת ההרוסה וגיוס עובדים חדשים, במקביל להקמת קווים חדשים והחלפת הציוד המיושן. תנופה זו נעצרה בשנות ה - 60, אך בסוף שנות ה-80 התחדשה ההשקעה הממשלתית ברכבות הנוסעים. מאז, צומחת הרכבת בקצב חסר תקדים ומעודדת שוב את יישוב הארץ והתפתחותה.


התקופה העותומאנית

1892 - חנוכת קו הרכבת הראשון בארץ-ישראל

קו הרכבת הראשון נבנה מיפו לירושלים בידי חברה צרפתית, ביוזמת יוסף נבון הירושלמי. הקו נבנה בתוואי מפותל ועם מסילה צרה, ברוחב מטר אחד. קו זה היה הקו הציבורי היחיד בארץ שנבנה ביוזמה ובכסף פרטיים מאז ועד היום.

1906 - השלמת הקו מחיפה לסוריה

הקו מחיפה לסוריה, שגם מסילתו היתה צרה, נבנה בידי הממשלה העות'מאנית כשלוחה של הרכבת החיג'אזית בעבר הירדן, וממנו נמתחו שלוחות לעכו ולשומרון. לימים זכה קו זה לכינוי 'רכבת העמק'.


מלחמת העולם ה-1​

1915 – הרכבת החיג'אזית התורכית מגיעה לבאר שבע

הרכבת החיג'אזית חוברה גם לקו לירושלים, שמסילתו הורחבה מעט. במהלך המלחמה הגיעו שלוחותיה גם לחדרה, לפאתי סיני ולעזה. מסילה זו נבנתה באופן איכותי ומבוסס מאוד, אך הקמתה לא עמדה בקצב התקדמות הצבא התורכי, במתקפותיו נגד הבריטים במצרים.​

1916-1919 - הקמת המסילה הצבאית הבריטית מקנטרה לחיפה

המסילה הצבאית נבנתה ברוחב התקני הבריטי, 143.5 ס"מ, כדי להתחבר לרשת המצרית ולאפשר היקפי הובלה גדולים. הצבא הבריטי הקפיד לא להתקדם מהר יותר מקצב הקמתה, כדי להבטיח אספקה סדירה לחייליו. שלוחות נבנו גם מרפיח לבאר שבע ומלוד לירושלים, לאורך התוואי המקורי, שמסילתו הורחבה שוב.


תקופת המנדט

1920 - הקמת הרכבת המנדטורית, "מסילות ברזל פלשתינה (א"י)"

הרכבת המנדטורית היתה אחראית על שתי רשתות שונות של מסילות - המסילה הצרה החיג'אזית בעמק, עם שלוחות לעכו ולשומרון (וגם בעבר הירדן) והמסילה התקנית, שקוויה הראשיים היו קו חיפה-קנטרה וקו יפו-ירושלים.

1936-1939 - המרד הערבי הגדול ('מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט')

במהלך תקופת המרד הערבי הגדול, חוותה הרכבת התקפות חוזרות ונשנות, תוך שהיא משקיעה משאבים רבים באבטחה ובשיקום הנזקים, בתמיכת הצבא הבריטי ונוטרים יהודים.

1939-1945 - מלחמת העולם ה-2

בזמן מלחה"ע ה-2, ארץ-ישראל נמצאת בלב הפעילות הבריטית במזרח התיכון, והרכבת מתמודדת עם שילוש היקף ההובלות, בסיוע כח אדם וציוד של הצבא הבריטי. הקו הראשי בין חיפה לקנטרה משודרג, כדי להגדיל את הקיבולת שלו.

1942 - השלמת הקו הצבאי חיפה-ביירות-טריפולי

הקו הצבאי הוקם ברוחב תקני, על בסיס שלוחת חיפה-עכו של הרכבת החיג'אזית, במטרה לתמוך בפעילות הצבאית הבריטית בלבנון ובסוריה. הקמתו כללה גם את חציבת המנהרות בראש הנקרה. עתה, ניתן היה לנסוע ברכבת מחיפה לקהיר, לביירות (וממנה לתורכיה ולעיראק), לדמשק ולעמאן.

1946-1948 - המאבק להקמת המדינה

הרכבת שוב סופגת התקפות, הפעם גם מצד המחתרות היהודיות, ונזק רב נגרם לציוד, למבנים ולתשתיות. במועד הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, פעלו רק המסילות באיזור חיפה.


רכבת ישראל הצעירה

1949 - רכבת ישראל חונכת מחדש את הקו לירושלים

הפעלתו מחדש של הקו לירושלים, התאפשרה בזכות חילופי שטחים שבוצעו עם ירדן, לשם השארת המסילה כולה בשטח ישראל.

1953 - חנוכת מסילת החוף

מיד לאחר קום המדינה, החלה הרכבת בשיקום רשת המסילות ובניית קווים חדשים. המסילה החדשה, התחברה לרשת הקיימת בצומת רמז הסמוך לפרדס חנה ובצומת עולמית הסמוך לפתח תקווה. ב-1954 נחנכה בקצה הדרומי שלה תחנת תל אביב מרכז, וב-1956 נחנכה גם המסילה לבאר שבע.

1959 - סוף עידן הקיטור ברכבת ישראל

קטרי וקרונועי הדיזל, שנרכשו במימון סיוע החוץ והשילומים מחליפים את קטרי הקיטור האחרונים. בסרט הפרידה הרשמי מככב קטר 70414, והשיר שנכתב ללוותו הופך ללהיט.

1965 - חנוכת הקו לדימונה

עד שנות ה-80 מתמקדת ההשקעה ברכבת בהובלת מטענים כבדים בנגב, והובלת הנוסעים מוזנחת ומביאה את רכבת ישראל, לשפל עמוק במצב התשתיות והציוד המתיישנים. ​

1967 - מלחמת ששת הימים

לאחר כיבוש חצי האי סיני, משמישה הרכבת במהירות את המסילה ברצועת עזה ומפעילה את הקווים בסיני, למטרת פינוי ציוד, שלל ואספקה לכוחות צה"ל.

1975 - חנוכת תחנת הרכבת חיפה בת-גלים

תחנת חיפה בת גלים, נבנתה לראשונה כחלק ממרכז תחבורה משולב, עם תחנה מרכזית לאוטובוסים. תחנה זו היתה אחת משתי תחנות הנוסעים הגדולות היחידות, שנבנו במשך יותר מ-30 שנה.

1988 - הקמת רשות הנמלים והרכבות

רשות הנמלים והרכבות היתה אחראית על חידוש ההשקעות הלאומיות, בפיתוח הרכבת. ב-1989 צוידו לראשונה קרונות נוסעים במיזוג אוויר וב-1992, שנת המאה לרכבת בארץ, נכנסו לשירות רכבות נוסעים ראשונות מזה 20 שנה!

1993 - חנוכת קו האיילון

קו האיילון, נבנה כחלק מפרוייקט כביש האיילון כ-40 שנה לאחר שהחל תכנונו והפך במהרה לקו העמוס ביותר בארץ. בשנות ה-90 שודרגו רבים מהקווים והתחנות הקיימים, וקו החוף בין תל אביב לחיפה הוכפל.

2003 - הקמת רכבת ישראל בע"מ

הרכבת הופכת לחברה ממשלתית וממשיכה בתנופת ההשקעות במימון ישיר של המדינה. קווים חדשים נבנו לכפר סבא, לנתב"ג ולמודיעין והקו לירושלים, שנסגר ב-1998 בגלל מצבו הרעוע, שודרג ונפתח שוב.


2013 - חנוכת תחנת שדרות

תחנת שדרות נבנתה כחלק מהקמת קו אשקלון-באר שבע, במטרה ליצור נתיב שני בין איזור המרכז לנגב, במקביל לקו הראשי לבאר שבע, שהכפלתו הסתיימה ב-2012. ב-2015 הושלם הקו כולו (עם פתיחת תחנות אופקים ונתיבות).​


2016 - חנוכת קו העמק המחודש

65שנים מיום שהפסיקה לפעול נחנך קו העמק המחודש, המקשר את חיפה לבית שאן, לאורך נתיב המסילה החיג'אזית ההיסטורית ברובו. המסילה החדשה נסללה בסמוך למסילת הרכבת ההיסטורית, תוך הקפדה על שמירה של הטבע והנוף.​


המשך תנופת הפיתוח של רכבת ישראל

כיום, מקימה רכבת ישראל את הקו המהיר לירושלים ובמסגרת תוכנית 'נתיבי ישראל' מוקמים קווי רכבת לכרמיאל ולרעננה. רכבת ישראל נערכת גם למהפכה הבאה - מעבר להנעה חשמלית של הרכבות.