המסילה המזרחית היא מגה פרויקט לאומי שמטרתו חידוש, הכפלה והקמת מקטע באורך כולל של כ-65 קילומטרים, על התוואי יוקמו גם תחנות חדשות לרווחת הנוסעים. המסילה תהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה, בסמוך לתוואי כביש 6. 

על העבודות בשטח

הפרויקט ההנדסי המורכב יכלול עבודה על תשתיות צפופות קיימות של מים, חשמל וגז, והקמת 47 גשרים חדשים. ועלותו נעמדת בכ-8.5 מיליארד שקלים.  

עבודות הקמת רציף חדש ומעבר תת קרקעי בתחנת ראש העין צפון
עבודות הקמת רציף חדש ומעבר תת קרקעי בתחנת ראש העין צפון
תוואי המסילה המזרחית על גבי מפת ישראל
תוואי המסילה המזרחית על גבי מפת ישראל

יש למה לצפות

  • הפרויקט יגדיל את היצע הנסיעות ברשת המסילות הארצית בכ- 30 אחוזים, תוך הענקת גמישות תפעולית לתנועת הרכבות (כיום נשענת תנועת הרכבות רק על שתי מסילות החוף העמוסות). 
  • הפרויקט יגדיל גם את פוטנציאל שינוע המטענים ברכבת, מה שיאפשר הורדה של מאות משאיות מהכבישים מידי יום. המשמעות: ירידה משמעותית בזיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים.
  • קיבולת הרכבות ברשת הארצית צפויה לגדול מידי יום בכ-150 רכבות נוסעים ועשרות רכבות מטען נוספות.
  • שש רכבות נוסעים בשעה, צפויות להיות מופעלות בשעות השיא.  

במסגרת הפרויקט ולאורך התוואי מתוכננות לפעול  6 תחנות נוסעים, מתוכן יוקמו חמש תחנות חדשות:  אלעד, קריית שדה התעופה, ותחנות טירה - כוכב יאיר וטייבה - שתהיינה התחנות הראשונות בארץ, המשויכות למועצות מקומיות ערביות. בנוסף, תחנת ראש העין צפון צפויה להשתדרג משמעותית.

הפרויקט צפוי להסתיים בסוף 2026.






הדמיות תחנת שוהם תעופה
הדמיות תחנת שוהם תעופה

הדמיות תחנת שוהם תעופה
-

הדמיית תחנת אלעד
הדמיית תחנת אלעד

הדמיית תחנת ראש העין שתשודרג משמעותית בפרויקט
הדמיית תחנת ראש העין שתשודרג משמעותית בפרויקט

הדמיית גשר והפרדה מפלסית
הדמיית גשר והפרדה מפלסית

הדמיית ביצוע הליכי שימור טבע ונוף
הדמיית ביצוע הליכי שימור טבע ונוף