פרויקט החשמול הינו פרויקט הדגל של רכבת ישראל בעשור הנוכחי. מטרת פרויקט החשמול היא מעבר מהפעלת רכבות באמצעות דיזל להפעלה באמצעות חשמל, מה שיאפשר להעניק שירות, על רקע הביקושים הגוברים לנסיעה ברכבת. 
הפרויקט שעלותו כ-12 מיליארד שקלים, כולל חשמול של כ-1,000 ק"מ מסילה ברחבי הארץ, הרכבת מערכות בקרה וניהול, בנייה והפעלה של תחנות השנאה רכבתיות ורכש של רכבות חשמליות חדשות.

קטר חשמלי בנסיעה
קטר חשמלי בנסיעה
עבודות לחשמול רשת המסילות
עבודות לחשמול רשת המסילות

על העבודות בשטח

הסבת תשתית מסילה לחשמול מצריכה הפסקות בתנועת הרכבות בשל אופיין של העבודות שכולל בניית עמודים לאורך המסילות ומתיחת כבלים חשמליים. במשרד התחבורה וברכבת ישראל בוחנים כל העת את נתוני הנסיעות בקווים השונים, ופועלים להקטין את אי הנוחות באמצעות ביצוע העבודות בשעות הערב והלילה, ובימים בהם מספר הנסיעות קטן, בהשוואה לימים אחרים. כמעט כל קווי הנוסעים ברחבי הארץ יחושמלו בהדרגה. היום כבר פועלות בחלק מהקווים רכבות חשמליות וקרוב למחצית מהרכבות החולפות מידי יום בתל אביב, מופעלות בחשמל.

יש למה לצפות

הפרויקט יאפשר צמצום משמעותי בפליטת המזהמים והרעש, וכן הפעלת רכבות חדישות אשר נבנו בתקני הבטיחות, שירות ונגישות מתקדמים ביותר, אשר ישפרו את השירות הרכבתי בכל הארץ. 

הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2025.