תפקידה של מערכת האיתות הוא לנהל את תנועת הרכבות ולוודא שבטיחות הנסיעה נשמרת כל העת, תוך שמירה על לוח הזמנים באופן המיטבי ביותר. מערכת האיתות הקיימת כיום מופעלת באמצעות מרכיבים טכניים, הממוקמים לצד המסילה ומחוברים למרכז הבקרה הרכבתי. 
בימים אלה מוטמעת מערכת האיתות המתקדמת ביותר בעולם, מבוססת סלולאר, ETCS LEVEL 2. רכבת ישראל היא מהראשונות בעולם המפתחת ומתאימה את הרשת הרכבתית לטכנולוגיה זו. 


עבודות התקנת מערכת האיתות החדשה בלילה
עבודות התקנת מערכת האיתות החדשה בלילה

על העבודות בשטח

הפרויקט כולל התקת ציוד ייעודי לצד המסילה, בקרונות ובקטרים, והקמת רשת תקשורת סלולארית רכבתית עצמאית של רכבת ישראל שנקראת – GSMR, המהווה את התשתית למערכת ה-ETCS.
עלות הפרויקט נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים. והוא מופעל בהדרגה עד סיומו הצפוי בשנת 2023.

יש למה לצפות

המעבר למערכת האיתות החדשה יאפשר הגדלת קיבולת הרכבות על גבי תשתיות המסילה הגדושות, ללא צורך בהוספה של מסילות נוספות, וכן שיפור משמעותי בבטיחות הנסיעה.  

הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2023.